Beste klanten, door de ongewone situatie i.v.m. de corona-epidemie, zijn wij genoodzaakt tijdelijk alle afspraken bij onze Travel Experts te annuleren. Zij zijn nog steeds telefonisch bereikbaar om uw lopende dossier op te volgen.

Wie al eens meer dan 3 tijdszones in westelijke of oostelijke richting vloog, kent 'm vast: de jetlag. Eén van de weinige nadelen aan het maken van een verre reis is dat je bioritme overhoop gegooid wordt. Wil jij dit effect tot een minimum reduceren? Met onze zes tips zetten we je graag op weg...

1. Pas jezelf nog voor je vertrek al aan

Men zegt dat je per uur verschil een dag aanpassing nodig hebt. Wil je dat aantal dagen op je vakantie tot een minimum beperken, kan je best thuis al starten met aanpassen. Vlieg je naar het westen, probeer dan wat langer dan normaal op te blijven. Vlieg je naar het oosten, probeer dan om vroeger dan normaal op te staan.

2. Stap zo snel mogelijk naar de tijdszone van je bestemming over

Probeer van zodra je in het vliegtuig bent je horloge te verzetten en je naar de nieuwe tijdszone te gedragen. Hiermee bedoelen we: probeer om in het vliegtuig wakker te blijven wanneer je dat op je bestemming ook zou proberen en ga pas slapen wanneer je dat op je bestemming ook zou doen. Loop desnoods eventjes heen en weer in het vliegtuig wanneer je je moe gaat voelen om je lichaam in z'n actieve modus te houden.

Jetlag voorkomen tips

3. Zweer dutjes af

Uiteraard moet je je rust pakken als je helemaal doodop bent, maar probeer toch om het aantal dutjes tot een minimum te beperken. Wanneer je toegeeft aan je vermoeidheid, behoud je namelijk langer je oude ritme.

4. Vermijd blauw licht wanneer je moet gaan slapen

Een tip om makkelijker in slaap te vallen (op het vliegtuig) wanneer je lichaam eigenlijk nog wakker is: vermijd blauw licht. Vele smartphones hebben tegenwoordig een nachtmodus. Wanneer je deze modus inschakelt, wordt het koele blauwe licht - dat onze hersenen doet denken aan daglicht - in je scherm verminderd.

Jetlag voorkomen geen blauw licht

5. Plan je vlucht zo dat je overdag aankomt

Wanneer je 's nachts landt ben je nog meer gedesoriënteerd dan wanneer je overdag landt. Vraag dus zeker aan je Travel Expert om daar rekening mee te houden bij het boeken van de vlucht.

6. Hou de eerste dag rustig

Klinkt vanzelfsprekend, maar toch vergeten heel wat reizigers deze simpele tip. Neem op de dag van aankomst voldoende tijd om te acclimatiseren. Een korte stadswandeling is de ideale binnenkomer.

Jetlag voorkomen stadswandeling